Radka Fišarová a Pavel Borský

Muzikálový zpěv

  • 10 kapitol výkladu (celkem 110 min)
  • Bonusové texty a odkazy
  • Pro pedagogy, rodiče, pokročilé studenty
  • Roční přístup pro opakovaná zhlédnutí
  • Praktická pomůcka do výuky 
  • MP3 ke stažení
Koupit
490 Kč

Specifika výuky zpěvu v žánrech jako je pop, muzikálový zpěv, jazz, soul či country, zajímají mnohé pedagogy na ZUŠ, kteří se svými žáky cítí potřebu věnovat se různorodému repertoáru. Strukturovaný webinář na toto téma společně připravili profesionálové Radka Fišarová, zkušená dáma české muzikálové scény, mentorka Akademie MenART a ceněná pedagožka. Doprovází ji Pavel Borský, zkušený pedagog JAMU, s celoživotní bohatou praxí a též absolvent MenART jako pedagog se svými žáky.

110minutová přednáška je členěna do 10 přehledných kapitol zpracovávajících postupně témata jako práce s dechem, řeč těla, rytmus, mixed voice či frázování. Bonusem je rozšíření v podobě interaktivního PDF s doplňkovými texty a odkazy na praktické ukázky se studenty.

Radka Fišarová

Zpěvačka Radka Fišarová, uhrančivá dáma české muzikálové scény, zpívá a koncertuje od dětství. Díky muzikálovému představení Edith – vrabčák z předměstí (2000, plzeňské divadlo J. K. Tyla) se začala věnovat šansonu, žánru, jenž v současné době plní program jejích koncertů s jazzovým kvartetem a akordeonem a jejž interpretuje s takovou přesvědčivostí, že jí leckdo neřekne jinak než prostě „česká Edith Piaf“. Ale zúžit její hudební aktivity na muzikálovou scénu a repertoár legendární šansoniérky by rozhodně nebylo fér. Její začátky jsou spjaty s folkem a country, spolupracuje s celou řadou muzikantů napříč žánry, symfonickými orchestry, otevírá šansonům nové cesty díky netradičním aranžím (například ve spolupráci s předním skladatel Alešem Březinou na CD Rendez-vous) a nedílnou součástí jejího repertoáru je i vlastní autorská tvorba. 

Radka Fišarová se zpěvem začala v pěti letech ve sboru Bambini di Praga, zároveň navštěvovala LŠU obor zpěv a kytara. Ve dvanácti letech založila vlastní country kapelu Auris, s níž vyhrála proslulou autorskou soutěž Porta a natočila i své první album Město. Vystudovala Konzervatoř Jaroslava Ježka a ještě během studia nazpívala písně k filmové adaptaci Škvoreckého povídky Eine kleine Jazzmusik a prvně nakoukla do muzikálové branže díky roli v české verzi muzikálu Hair. V pouhých dvaceti letech uspěla v konkurzu na svou první hlavní roli v životě – roli Evity ve stejnojmenném muzikálu a stala se nejmladší představitelkou této role vůbec. Její sólová diskografie vychází především z francouzského šansonu (Pocta Edith Piaf, Paris Paris, Pod pařížským nebem, Rendez-vous, Madamme de Paris, Život v růžích), hostovala však na řadě nahrávek různých žánrů (Velvet revolution, Ozvěny z kamene, Hladina zvlněná, Čarovánky). Propůjčila svůj hlas několika postavám animovaných filmů z produkce Disney (Rebelka, Popelka 2, Zvonilka 2, My Little Pony a další.) 

Radka Fišarová má za sebou již dlouhou řadu muzikálových rolí (Káča v Divotvorném hrnci, Kleopatra a Fulvia v muzikálu Kleopatra, Vypravěčka v Řeku Zorbovi, Anna ve Třech mušketýrech, Alžběta v Rebelech, Esmeralda v Quasimodovi, dvojrole Heleny/Edity v Elixíru života, Mamma Mia, Romeo a Julie). Vyzkoušela si však také operu (Montezuma Lorenza Ferrera v Národním divadle v Praze), účinkovala v projektu Bernsteinova mše, pod taktovkou Caspara Richtera, a zahrála si hlavní roli i v inscenaci, s hudbou Petra Maláska, Lucrezia Borgia (Národní divadlo Praha). Spolupracovala s Clarinet Factory, formací proslulou multižánrovými projekty. Několik let moderovala Noční Mikrofórum na Dvojce Českého rozhlasu. Se skupinou českých výtvarníků ve spolupráci s Galerií La Femme vystupovala na vernisážích v Brazílii, Kanadě či Ekvádoru. 

Účinkovala v představeních Edith – vrabčák z předměstí (Nové divadlo Plzeň), Evita (Divadlo Studio Dva), Muž se železnou maskou, Kvítek Mandragory a v dalších představeních v divadle Broadway.  V současné době koncertuje s programem Pocta Edith Piaf na Malé scéně Studia Dva a na Tvrzi v Divicích, a také s programy Madamme de Paris, či Evita-seňora de Argentina, společně s běloruským akordeonistou Aliaksandrem Yasinkým a doprovodnou kapelou (Ondřej Kabrna – klavír, Miroslav Linka – kytara, Petr Dvorský – kontrabas, Radek Doležal – bicí, Dominik Budlovský – step). V minulém roce vydali ve spolupráci s Divadlem Studio Dva nové CD s názvem Krámek s nadějí. S koncertním česko-francouzským programem též často hostuje s filharmoniemi u nás a na Slovensku.  

Výraznou kapitolou v jejím profesním životě je také pedagogická činnost (Pražské konzervatoři, KJJ, workshopy v rámci projektu festivalu ProArt, mistrovské kurzy – spolupráce se ZUŠ Natanael). V současné době působí, jako asistent pedagoga a vyučuje zpěv na VOŠH. 

Je autorkou úspěšné hudební soutěžní výzvy pro hudebně nadané děti Chci Tě slyšet (2021)! 

Pavel Borský

Pavel Borský vystudoval hru na violoncello na Konzervatoři Brno a operní zpěv na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Po studiu dále absolvoval několik mezinárodních pěveckých kurzů. 

Během své umělecké kariéry nasbíral zkušenosti v mnoha směrech. Už jako student konzervatoře začínal jako herec a zpěvák v Městském divadle Brno, jako violoncellista hostoval v komorních a symfonických orchestrech (Národní divadlo Brno, Czech Virtuosi, Musica Bohemica, Kellag Bigband (Rakousko), orchestr Městského divadla Brno a další). Vystupoval po celé České republice i v zahraničí (Německo, Slovensko, Francie, Rakousko, Chorvatsko, Slovinsko). 

Podílel se na natáčení rozhlasových nahrávek a cd mnoha žánrů. 

Během svých studií již získával první zkušenosti v pedagogice zpěvu. Od roku 2000 vedle divadelní a koncertní činnosti začal vyučovat zpěv v ZUŠ Brno Veveří, později se stal zástupcem ředitelky v ZUŠ Vítězslavy Kaprálové Brno. A výuce zpěvu se začal věnovat na plno. Jeho žáci z této školy získali mnoho ocenění na pěveckých soutěžích v České republice a aktuálně i v zahraničí. Kromě výuky zpěvu se okrajově věnuje i hlasovému poradenství a ve spolupráci s foniatry pomoci při rehabilitaci hlasu.  

V současné době je pedagogem zpěvu na DF Jamu a ZUŠ Vítězslavy Kaprálové Brno, členem smyčcového kvarteta Indigo Quartet a s Brno Strings pravidelným hostem na koncertech zpěvačky Lenky Filipové.  

Svou výuku zpěvu staví na základech pěvecké techniky italského belcanta v propojení se současnými moderními styly zpěvu. 

Klade důraz na celkový projev, práci s dynamikou, barvou hlasu a stylovým frázováním v rámci interpretace jednotlivých hudebních žánrů.  

Rozvíjí nejen pěvecké, ale i muzikální schopnosti svých studentů tak, aby dobře uměli intepretovat rozdílné žánry (pop, rock, jazz, musical, klasiku apod.) 

Díky svému širokému hudebnímu zaměření umí předat svoje zkušenosti nejen z pohledu zpěváka nebo herce, ale také hudebníka v orchestru. Díky možnostem divadelní fakulty JAMU má za sebou první výuku v zahraničí (Španělsko) a svůj osobní pedagogický rozvoj plánuje při návštěvě dalších evropských vysokých uměleckých škol. 

“Celý profesní život se učíme, jak učit. Největším rozvojem pro nás vždy bylo nahlédnout do hodin druhých pedagogů. Prostřednictvím tohoto webináře Vám rádi dovolíme podívat se do našich lekcí zpěvu, podělit se s Vámi o naše zkušenosti a předat Vám nové motivace k Vašemu rozvoji a radosti z Vaší práce.”

Zobrazit více »

Obsah přednášky

Úvod – (1:57 min)

1. Kapitola – První setkání s žákem (4:19 min)

  • Temperament a osobnost žáka
  • Důležitost představení pedagoga
  • Doporučení přístupu k žákovi podle temperamentu

2. Kapitola – Co je řeč těla (8:41 min)

  • Rozdíl mezi typy řečí těla na jevišti a na hodině
  • Praktická ukázka práce s tělem – postoj, ramena, gesta, propojení dechu, uvolňovací cvičení, dýchání, ukázky cviků

3. Kapitola – Dech (13:07 min)

  • Dech a jeho důležitost
  • Typy dechu a výrazové prostředky
  • Svobodné dýchání jako základ pro zpěv
  • Praktická ukázka: cvičení práce s dechem

4. Kapitola – Rytmus (10:01 min)

  • Rytmus a jeho sladění s muzikou
  • Konfrontace různých hudebních podkladů a způsob práce s nimi
  • Rytmická cvičení – důležitost hry a změny stereotypů, fungování celého těla
  • Praktická ukázka
  • Odkazy na cvičení

5. Kapitola – Rozezpívání (17:14 min)

  • Rozdíl mezi rozezpíváním před koncertem a na hodině
  • Rozezpívání na hodině: práce celého těla, rozdíly mezi žáky
  • Rozezpívání před koncertem: zahřívání hlasu
  • Úvaha nad specifičností zpěváka a odlišením manýry
  • Přístup pedagoga a citlivost způsobu komunikace a hodnocení
  • Praktická ukázka

6. Kapitola – Mixed voice (23:28 min)

  • Charakteristika a očekávání od mixed voice a podmínky pro jeho získání
  • Nalezení a ovládání hlavového a hrudního rejstříku
  • Důležitost artikulace 
  • Důležitost zpětné vazby
  • Trpělivost
  • Praktická ukázka: Práce s dívčím hlasem

7. Kapitola – Frázování (11:01 min)

  • Frázování v klasice versus pop a muzikál 
  • Rytmizace textu, lidová píseň, legato v textu v obou případech
  • Praktická ukázka

8. Kapitola – Šanson (9:31 min)

  • Představení šansonu a jeho podstata
  • Jak zpívat šanson – spojení s hereckým projevem
  • Co by měl umět šansoniér
  • Rozdíly v dynamice šansonu a popu
  • Jak objevit v dítěti šanson, jak do šansonu uvést studenty
  • Rozdíl mezi českým a zahraničním šansonem
  • Odkazy

9. Kapitola – Péče o hlas (9:42 min)

  • Problémy a jejich příčina 
  • Psychologie, přístup a zpětná vazba
  • Zpěv jako bezpečná zóna
  • Praktická cvičení

10. Kapitola – Závěr (1:36 min)

  • Důležitost celoživotního vzdělávání
  • Návody, osobní názory, náměty k přemýšlení
  • 10 kapitol výkladu (celkem 110 min)
  • Bonusové texty a odkazy
  • Pro pedagogy, rodiče, pokročilé studenty
  • Roční přístup pro opakovaná zhlédnutí
  • Praktická pomůcka do výuky 
  • MP3 ke stažení
Koupit
490 Kč

Jak fungujeme

Přednášky jsou dostupné ihned po zaplacení. Do e-mailu vám pošleme přihlašovací údaje do uzavřené členské sekce na webu menartshop.cz, kde je celý obsah v plném rozsahu objednávky k dispozici po dobu 1 roku. Nemusíte na nic čekat a můžete si hned pustit první kapitolu, nebo jakoukoliv jinou, která vás zajímá. Studujte podle svých časových možností, tempa a zájmu. Bonusovým materiálem je doprovodný text obohacený o další informace v podobě PDF s interaktivními odkazy přímo do videa. Jako doplněk pro Vás je k dispozici mp3 přednášky jako podcast.

Menší balíček

pro menší kolektivy ZUŠ, 25x přehrání každé kapitoly

Koupit
3 920 KČ

Větší balíček

pro větší ZUŠ, 50x přehrání každé kapitoly

Koupit
7 350 KČ

Proč

V Akademii uměleckého vzdělávání MenART vyhledáváme předávání a sdílení zkušeností v rámci uměleckého vzdělávání, podporujeme talenty a inspirujeme pedagogy. Po debatách s našimi mentory jsme se rozhodli zpracovat vybraná témata formou webinářů a učinit je tak ještě dostupnější. Naše webináře jsou určeny všem, kteří se o oblast uměleckého vzdělávání zajímají, zejména pedagogům a rodičům, ale i pokročilejším studentům.