muzikálový zpěv

radka fišarová

Měla jsem štěstí na učitele. Ať to byl můj táta, nebo učitelé z „Lidušky“ (tehdejší LŠU), pan František Horký či Jaroslava Halamová. Nikdy mi neříkali: „Udělej tohle…“, říkali mi: „Představ si...“. Dodnes je pro mě klíčové slovo ve zpěvu představivost. Kam až dokáže dosáhnout, tam dosahují naše hranice. Představivost přináší emoce, které dávají sdělení opravdovost, a protože prožíváme každý jinak, nacházíme v nich i naši jedinečnost. A tedy svobodu vyjádření, bez srovnávání. Navíc věřím, že neexistuje správná technika bez prožitku.

To, co mi předali moji učitelé, ráda předávám dál. Jsem zvědavá na vaše vnímání hudby, a vaši fantazii. Nakonec právě ve sdílení je smysl hudby.

Zpěvačka Radka Fišarová, uhrančivá dáma české muzikálové scény, zpívá a koncertuje od dětství. Díky muzikálovému představení Edith – vrabčák z předměstí (2000, plzeňské divadlo J. K. Tyla) se začala věnovat šansonu, žánru, jenž v současné době plní program jejích koncertů s jazzovým kvartetem a akordeonem a jejž interpretuje s takovou přesvědčivostí, že jí leckdo neřekne jinak než prostě „česká Edith Piaf“. Ale zúžit její hudební aktivity na muzikálovou scénu a repertoár legendární šansoniérky by rozhodně nebylo fér. Její začátky jsou spjaty s folkem a country, spolupracuje s celou řadou muzikantů napříč žánry, symfonickými orchestry, otevírá šansonům nové cesty díky netradičním aranžím (například ve spolupráci s předním skladatel Alešem Březinou na CD Rendez-vous) a nedílnou součástí jejího repertoáru je i vlastní autorská tvorba.

Radka Fišarová se zpěvem začala v pěti letech ve sboru Bambini di Praga, zároveň navštěvovala LŠU obor zpěv a kytara. Ve dvanácti letech založila vlastní country kapelu Auris, s níž vyhrála proslulou autorskou soutěž Porta a natočila i své první album Město. Vystudovala Konzervatoř Jaroslava Ježka a ještě během studia nazpívala písně k filmové adaptaci Škvoreckého povídky Eine kleine Jazzmusik a prvně nakoukla do muzikálové branže díky roli v české verzi muzikálu Hair. V pouhých dvaceti letech uspěla v konkurzu na svou první hlavní roli v životě – roli Evity ve stejnojmenném muzikálu a stala se nejmladší představitelkou této role vůbec. Její sólová diskografie vychází především z francouzského šansonu (Pocta Edith Piaf, Paris Paris, Pod pařížským nebem, Rendez-vous), hostovala však na řadě nahrávek různých žánrů (Velvet revolution, Ozvěny z kamene, Hladina zvlněná, Čarovánky). 

Radka Fišarová má za sebou již dlouhou řadu muzikálových rolí (Káča v Divotvorném hrnci, Kleopatra a Fulvia v muzikálu Kleopatra, Vypravěčka v Řeku Zorbovi, Anna ve Třech mušketýrech, Alžběta v Rebelech, Esmeralda v Quasimodovi, dvojrole Heleny/Edity v Elixíru života, Mamma Mia, Romeo a Julie). Vyzkoušela si však také operu (Montezuma Lorenza Ferrera v Národním divadle), účinkovala v projektu Bernsteinova mše, pod taktovkou Caspara Richtera, a zahrála si hlavní roli i v inscenaci, s hudbou Petra Maláska, Lucrezia Borgia (Národní divadlo). Spolupracovala s Clarinet Factory, formací proslulou multižánrovými projekty. 

V současné době účinkuje v představeních Edith – vrabčák z předměstí (Nové divadlo Plzeň), Evita (Divadlo Studio Dva), Muž se železnou maskou a v dalších představeních v divadle Broadway. Vedle toho koncertuje s programy Madamme de Paris či Evita-seňora de Argentina společně s běloruským akordeonistou Aliaksandrem Yasinkým a doprovodnou kapelou Jazz4 (Ondřej Kabrna, Miroslav Linka, Petr Dvorský, Radek Doležal). S koncertním česko-francouzským programem též často hostuje s filharmoniemi u nás a na Slovensku. Novou kapitolou v jejím profesním životě je také pedagogická činnost (na Pražské konzervatoři a v rámci projektu festivalu ProArt a MenART 2019, a také role moderátorky – je jedním z průvodců pořadu Noční Mikrofórum na Dvojce Českého rozhlasu.