Radek Baborák

lesní roh, dirigent

Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti světové klasické hudební scény. Vystupoval na v koncertních sálech po celém světě a spolupracoval s řadou výjimečných dirigentských osobností, jako jsou Daniel Barenboim, Simon Rattle, Vladimír Ashkenazy, Naame Järvi či Seidži Ozawa. Radek Baborák v minulosti působil jako sólohornista v PKF — Prague Philharmonia, České filharmonii, Mnichovské filharmonii a v sezonách 2003—2010 též v Berlínské filharmonii. Sólově vystoupil s řadou prestižních těles, např. s Bamberskými symfoniky, Petrohradskou či Moskevskou filharmonií, Londýnskou královskou filharmonií, Tonkünstler Orchestra Vídeň, Mozarteem Salzburg či Filharmonií Arthura Rubinsteina v Lodži. Jeho vstup mezi dirigující sólisty iniciovali hráči Mito Chamber Orchestra, když ho vyzvali k zastoupení indisponovaného Seidžiho Ozawy na evropském turné orchestru. V současné době působí Radek Baborák v Mito Chamber Orchestra jako Ozawův asistent a je hlavním hostujícím dirigentem Yamagata Symphony Orchestra.

Významnou součástí hudebního života Radka Baboráka je komorní hudba. Založil a umělecky vede soubory Baborak Ensemble, Český hornový sbor a smyčcový soubor Pražští komorní sólisté. Dále je členem ansámblu Afflatus Quintet, se kterým získal první cenu na soutěži ARD v Mnichově, souboru Berlín – Mnichov – Vídeň Oktet a spolupracuje s Berlínskými barokními sólisty. Je též uměleckým vedoucím orchestru Česká Sinfonietta. Pravidelně účinkuje s celou plejádou mimořádných osobností, mezi něž patří klavíristé Yefim Bronfmann, András Schiff nebo Denis Kožuchin, houslisté Julian Rachlin, Janine Jansen či Boris Brovtsyn, violoncellista Julian Steckel, flétnista Emmanuel Pahud, hobojisté Albrecht Mayer, François Leleux nebo zpěváci Ian Bostridge, Thomas Quasthoff a Waltraud Mayer. V roce 2020 ho čeká debut s Vídeňskou filharmonií, kde se představí pod taktovkou Daniela Barenboima. 

Radek Baborák začal studovat hru na lesní roh v osmi letech u profesora Karla Křenka, pokračoval na Pražské konzervatoři pod vedením profesora Bedřicha Tylšara. Hned po studiích mu bylo nabídnuto místo prvního hornisty v České filharmonii — zcela výjimečně bez konkurzu. V roce 1995 obdržel cenu Grammy Classic a Cenu Davidoff. Věnuje se též pedagogické činnosti — vyučuje na HAMU v Praze, berlínské Barenboim-Said Academy a hostuje na TOHO University Tokyo.

Vážení pedagogové, milí studenti,

je mi ctí vás oslovit jako nový mentor a pozvat vás ke spolupráci a spolusdílení vašich komorních souborů, které si s velkou radostí poslechnu a poradím podle mých zkušeností a vědomostí. Byla to právě hra v různých souborech ve kterých jsem od dětství působil, která mi otevřela cestu ke klasické hudbě.

Právě to sdílení pódia s kamarády, nebo někdy se staršími žáky mne nejvíc bavila. Můj první profesor pan Křenek velmi dbal na to, aby jeho hornová třída měla přesah a nehrála „jen“ povinné etudy a koncerty. Takže to byly nejenom hornové kvartety, ale i klavírní trio, dechový kvintet, dechový soubor. Tato láska a samozřejmost potřeby hrát komořinu, mi zůstala a všude kde jsem působil jsem byl členem různých ansámblů které jsem zakládal, jejichž jsem členem, dirigentem nebo uměleckým vedoucím. Těším se na spolupráci a budoucí projekty.